Välkommen till Tunaparkens förskola!

1 av 5
Barn som leker i snön Foto: Tunaparkens förskola
Tunaparkens förskola

På Tunaparkens förskola arbetar pedagoger med hög kompetens och ett stort engagemang för att ständigt utveckla och förbättra utbildningen för barnen. Förskolan har åtta avdelningar, är i två plan , och är byggd så att två avdelningar delar på en sektion. Vi arbetar i åldersnära grupper med yngre och äldre barn.

Våra ledord som genomsyrar hela utbildningar är:

• En ständig strävan efter att utbildningen ska vara lustfulld, lekfull och lärorik.
  • Respekt, nyfikenhet och erkännande genemot varandra
  • Tilltro till barnets alla förmågor.
  • Möjlighet till tillhörighet och infytande i gruppen och samhället för alla barn.

På Tunaparkens förskola arbetar vi i åldersnära grupper, och med hjälp av dokumentation och reflektion synliggör vi och tar tillvara på barnens intressen, behov och lärprocesser, vilket resulterar i en ständigt föränderlig lärmiljö. Tanken är att miljön ska vara utforskande och bjuda in barnen till lek.

Tunaparkens gemensamma fokusområde är lek och språk genom bilderböcker. Med utgångspunkt i bilderböcker jobbar vi med att bredda barnens språk och lek. I böckerna värld hämtar vi inspiration till gemensamma lekar, fanatasier och aktiviteter. Vi kan få ta del av andras liv, erfarenheter och perspektiv genom böcker.

Böcker och läsning är ett naturligt inslag på Tunaparkens förskola. Alla barn har tillgång till bilderböcker i miljön. Vi läser med och för barnen. Förutom fysiska böcker så använder vi också till exempel digitala bilderbokstjänster, sagopåsar och berättande utifrån bilder. Genom böcker möter barnen språk på flera sätt, till exempel genom bildspråk, skriftspråk och boksamtal