Gemensamt fokus 2023-2024

Tunaparkens gemensamma fokusområde är lek och språk genom bilderböcker. Med utgångspunkt i bilderböcker arbetar vi med att bredda barnens språk och lek. I böckerna hämtar vi inspiration yill gemensamma lekar, fantasier och aktiviteter. Vi kan ta del av andras liv, erfarenheter och perspektiv genom böcker.

För att leka och samspela med andra barn är språk och komunikation en viktig del, och genom böcker möter barnen språk på olika vis, till exempel genom bildspråk, skriftspråk och boksamtal. Forutom fysiska böcker använder vi oss också av digitala bilderbokstjänster, sagopåsar och berättande utifrån bilder.

Vi jobbar för att skapa förståelse för människors olika individuella behov och också för hur vi kan hjälpa varandra och arbeta tillsammans. Genom att använda böcker så kan vi ge barnen gemensamma och konkreta upplever och vi kan jobba med att stimulera barnens språkutveckling. Eftersom våra projekt och temaarbeten löper över ett helt läsår får barnen möjlighet att undersöka, fördjupa sig och lära tillsammans på olika sätt och utifrån flera olika perspektiv.

Leken tar stor plats på Tunaparken och vi strävar ständigt efter att vår miljö och material ska locka barnen till lek och fantasi. I leken får barnen möjlighet att utveckla sitt sociala samspel, lära av varandra och ha roligt tillsammans. Vi pedagoger finns med barnen i leken för att lotsa och vägleda så att alla barn får det stöd de behöver för att få blomstra i leken.I leken kan barnen få uppleva samförstånd, hjälpsamhet, hänsyn, turtagning, omsorg, respekt och gemenskap vilka alla är viktiga delar i ett demokratiskt samhälle. Alla barn ,oavsett förutsättningar , ålder, kön, språk och erfarenheter ska kunna delta, uppleva glädje och få utvecklasi leken på förskolan tillsamammans med andra barn

Uppdaterad: